Illustration av kvadreringsregeln


Hur många gånger har jag inte fått frågan varför kvadraten på ett binom, (a+b)^2=a^2+2ab+b^2, får mittentermen 2ab? Att elever rent mekaniskt kan multiplicera två parenteser med varandra behöver inte implicera förståelse för en regel. Det märks inte minst genom att det är så vanligt att elever gör fel när de kvadrerar binom även lång tid efter (och med mycket mer matematikkunskaper) att kvadreringsreglerna gåtts igenom.

Kanske är det lättare att trycka på det visuella, dvs en summa av areor på kvadrater och rektanglar ? För många är det nog lättare att relatera till. Jag ska ta detta med min klass nu inför provet på området i veckan och säga: Utan den dubbla produkten skulle det inte bli en kvadrat. I hope that will make sense.

Kvadreringsregel - Illustration

Illustration av kvadreringsregeln

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s