Kunskap är lätt att bära!


Idag skriver Dennis Westerberg under rubriken En lärares framgång kan aldrig mätas i antalet PISA-poäng på debattsajten Skolvåren. I korthet går Westerbergs resonemang ut på att

  • I det föränderliga samhälle vi lever i idag finns mer kunskap och fler kommunikationsverktyg än någonsin tidigare.
  • Internet ger tillgång till såväl kunskap som information.
  • Internet ger tillgång till fler och mer utvecklande lärandeprocesser än det ”traditionella lärandet”.
  • Pga att ”all världens kunskap finns tillgänglig för alla som har en internetuppkoppling” sjunker värdet på kunskap.
  • Skolan borde ägna sig ”allt annat än kunskapsinlärning”.
  • Förhållandet till omgivningen är viktigare än kunskapen i sig, då individens / gruppens kunskap måste ställas i relation till den kunskap som redan finns i omgivningen.

Westerbergs övergripande slutsatser är att ”attityder, värderingar, relationer, sammanhang och förhållningssätt är viktigare än innehållet” och att lärarens framgång mäts i ”härliga leenden”. Sorry, Westerberg. Jag håller inte med om att analysen leder fram till dessa slutsatser. Jag vill istället hävda att kunskap är viktigare nu än någonsin just därför att världen är så föränderlig som den är.

Under min första termin på Lärarhögskolan, det måste ha varit år 1992, blev jag och en grupp medstudenter intervjuade om vad vi ansåg att kunskap egentligen är. I dessa unga år tyckte jag att den forskare som förde intervjun var överdrivet nitisk. Vi var verkligen tvungna att formulera, formulera om, ge exempel och motexempel på vad vi ansåg att kunskap är och inte är. Idag kommer jag inte ihåg hur jag svarade och formulerade mig, förhoppningsvis har min bild av kunskap utvecklats genom åren. Men det jag bär med mig av den intervjun är att kunskap inte är en enkel sak att definiera, och att jag då fick en tankeställare kring begreppet. Emellanåt får jag känslan av, så även nu när jag läser Westerbergs artikel, att en spridd uppfattning är att kunskaper är detsamma som fakta. Och att inlärning av fakta är detsamma som massiv korvstoppning förmedlad genom katederundervisning till en hårt kuvad klass. Inget kan vara mera fel, alltså är kunskaper något förlegat.

Mitt eget förhållande till kunskap idag handlar om att ställa det man vet och det man kan i förhållande till omgivningen för att skapa mervärde, ställningstaganden och intellektuell stimulans. Att förädla något, att omsätta något för att nå en högre kvalitet och högre mål – individuellt och i samhället. Men detta kräver ju att man faktiskt har något att ställa i relation till omgivningen.

Det är sällan de snabba svaren som är de bästa. Vi kan googla, vi kan diskutera och vi kan kunskapa efter bästa förmåga. Men känner vi inte grunderna och historien bakom den aktuella problemställningen så kommer är det inte heller vi som kommer med lösningen. Någon annan kommer med den lösning som kanske tjänar dens syften bäst.

Jag håller med dig, Westerberg, om att vi inte vet vilka sorts arbeten och organisationer dagens barn kommer att verka inom. Men att abdikera från strävan att skaffa sig grundläggande kunskaper därför att de ur ett marknadsekonomiskt perspektiv skulle vara värdelösa skulle vara lika dumt som den spridda faktoiden från 1899 ”Allt som går att uppfinna är uppfunnet”.

En av Nobelpristagarna i fysik år 2010, Andre Geim, (priset det året gick för upptäckten av ämnet grafen) berättade i en intervju att hans intuition för de fysikaliska frågeställningarna utvecklades först efter ”en lång och utomordentligt hård fysikutbildning”. Geim och Novoselov framställde grafen genom att dra tejpremsor av blyerts på ett papper – låter trivialt! – men fysiken bakom är allt annat än trivial.

Det brukar sägas att varje generation måste återerövra demokratin. Jag tror att det kunskapsarv vi har att förvalta måste införlivas i (jag väljer uttrycket ”införlivas i” istället för ”överföras till”) individer applicerat på det samhälle vi lever i. Hur införlivandet ska gå till är en utmaning för skolpolitiker, skolor och lärare. Men att enbart fokusera på förhållanden utan kunskapsinnehåll, som Westerberg förespråkar, skulle vara liktydigt med att ge upp individens rätt till kunskap genom samhällets försorg. Jag tror istället att vi måste återerövra kunskapen i skolan. De kommande generationerna är värda det.

Kunskap är lätt att bära!

4 reaktioner på ”Kunskap är lätt att bära!

  1. Ingenstans i mitt inlägg har jag påstått att kunskaper är detsamma som fakta. Inte heller är information eller data, detsamma som kunskaper. Kring detta är vi helt överens.

    Däremot har jag påstått, och påstår, att hur man än definierar kunskap (ej bara som fakta, data eller information, alltså), så finns det mer av den ”varan”, utanför skolan, än inom den. Internet har möjliggjort mängder av nya möjligheter att ”kunskapa” (finna, resonera kring, analysera, jämföra, utveckla, ifrågasätta, ”att ställa i relation till omgivningen”, osv). Internet är nämligen väldigt mycket mer än Google, webbsidor, spel, Facebook och Instagram. Vad sägs om Skype, forum, bloggar, wikis, etc, etc? Även en hel del lärare finns tillgängliga genom Internetuppkopplingen, faktiskt 🙂

    I stället för du läser mitt inlägg så som att du önskar att det vore, kunde du (kanske) vunnit en del på att läsa det som faktiskt står.

    Tack, emellertid, för att du tagit dig tid till att analyser och diskutera innehållet 🙂

    1. Tack för svaret, Dennis!
      Jag har heller inte påstått att du skriver att kunskap är detsamma som fakta (och det har jag aldrig trott varit din eller någon annan seriös skoldebattörs uppfattning). Däremot får jag den känslan när jag läser inlägget. Du skriver ju faktiskt att ”skolan ska syssla med allt annat än just [kunskapsinlärning]”.

      Vad ska skolan annars syssla med, om inte att bibringa och utveckla elevers kunskaper? Men givetvis måste det inte vara en lärare som överför kunskapen i alla skeden, även jag är en stor förespråkare av användning av nätverkande på olika sätt i skolan (se t ex detta tidigare inlägg på denna blogg) :).

      Kanske eftersträvar vi samma sak, men definierar kunskapsförmedlingen olika. Men jag blir, för att använda ditt eget uttryck, mörkrädd när uppfattningar om att kunskaper inte har i skolan att göra gör sig gällande. Oavsett om det är en lärare som förmedlar kunskaperna via fakta och övningar eller om kunskapsinnehåll tillgodogörs genom andra källor och nätverkande, så kommer skolan att ha en viktig roll i elevernas kunskapande. Och då har väl kunskaper i skolan att göra i allra högsta grad?

      Med detta önskar jag dig ett gott nytt år, och tack för ditt debattinlägg som fick mig att formulera och värdera några av mina tankar!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s