Lektionsuppgifter om begreppet Rörelsemängd


Fysik 1 - NA11FMDen första perioden börjar lida mot sitt slut, och vi har egentligen bara ett begrepp kvar att ta upp enligt planeringen. Detta begrepp är rörelsemängd, och jag tänkte att dagens lektion kommer klassen självständigt söka reda på relevant information om detta begrepp. Exempel på frågeställningar:

  • Vad är rörelsemängd?
  • I vilken enhet mäts det i?
  • Hur betecknas rörelsemängd?
  • Vad är det för skillnad på rörelsemängd och impuls?
  • Vilka användningsområden finns för begreppet?
  • Vilka egenskaper har rörelsemängd som gör att det är användbart i dessa sammanhang?
  • Vad är det för skillnad mellan rörelsemängd och rörelseenergi?
  • Varför kan man inte använda rörelseenergi i de sammanhang där rörelsemängd är tillämpbart – eller kan man det?

Uppgift som ska redovisas i mindre grupper i slutet av lektionen: Konstruera en uppgift med lösning som har med rörelsemängd att göra! Uppgiften skall redovisas i något lämpligt program ur t ex MS Office-sviten. Använd Ekvationseditorn för att skriva in formler, och använd lämpliga ritverktyg för att skapa figurer.

En situation som använder en del av ovanstående begrepp är rymdpromenader. Jag skrev för ett par år sedan en artikel om Fuglesang, när han var ute på rymdpromenad utgående från International Space Station, ISS. Läs den gärna, kanske du inspireras av den!

Lektionsuppgifter om begreppet Rörelsemängd

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s